Adidas utvecklar smarta kontaktlinser med Mojo Vision
Utvecklaren av augmented reality-kontaktlinser Mojo Vision har samarbetat med Adidas och flera andra fitnessmärken för att nå ut med sin dataspårande ögonlins till konsumentmarknaden. Företaget tillkännagav också $45 miljoner i ny finansiering för att nå sin totala investering på $205 miljoner.
Mojos ögonstyrda smarta kontaktlinser har en inbyggd display som gör det möjligt att lägga över träningsprestandadata och AR-grafik utan att helt skymma användarens naturliga synfält. Mojo Vision – vars produkter ännu inte är till salu och fortfarande är i FoU-fasen – tillkännagav nya sammarbeten med Adidas Running, social golf-app 18Birdies, skid- och snowboardanalysapp Slopes, cykel- och vandringskartappen Trailforks och sensorinbäddad yogaapparel.
Bland investerarna i Mojo Vision finns Amazons Alexa Fund och Liberty Global Ventures, företaget deltog också i Disney Accelerator-programmet 2021. Förutom att verka på sport/fitnessmarknaden är Mojo också en del av FDA:s program för medicintekniska applikationer.