Alltomlinser.se - Kontaktlinser i Sverige Lensshopper.co.uk - Contact Lenses in the United Kingdom Kontaktlinsenguide.de - Kontaktlinsen in Deutschland Lensshopper.com - Contact Lenses in the United States Lentillesdecontactonline.fr - Lentilles de Contact en France Nettilinssit.fi - Piilolinssit Lentiacontattoonline.it - Lenti a Contatto in Italia Kontaktlinseronline.no - Kontaktlinser i Norge Lensshopper.nl - Contactlenzen

Allt om Linser  
Ögonlaser  
Memira
Facebook Instagram

Memira - Nordens största kedja för ögonoperationer

« Tillbaka

Ingen karta tillgänglig Memira
Klostergatan 10
753 21 Uppsala

Kontaktinformation Kontaktinformation
www.memira.se

Kundtjänst Kundtjänst

BetalningsalternativBetalningsalternativ
KreditkortKreditkort
FakturaFaktura
DelbetalningDelbetalning

Memira utför laserbehandlingar av de flesta typer av synfel och har över 40 kliniker runtom i norden

Memira är Nordens största kedja för ögonoperationer. Idag har företaget erfarenhet av över 230 000 behandlingar.

1990 öppnade Memira sin första klinik i Norge under namnet Norsk Synskirurgi. I Sverige startade optikern Jörgen Ringman företaget Opticare 2004. Tre år senare gick de två företagen samman med Dansk Synskirurgi under namnet Memira. Idag har Memira 42 kliniker i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och utför en synfelsbehandling var fjärde minut.

Memira utför laserbehandlingar av de flesta typer av synfel. Operationen är smärtfri och tar 5-90 sekunder per öga, beroende på graden av synfel. Dessutom behandlar Memira ålderssyntet med RLE, samma operationen som används vid grå starr och en av de vanligaste operationerna i världen.

Fördelar/Nackdelar

  • Betyg 2.9/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Läs/skriv recensioner

Memira.se

Kontaktlinser - Märkesguide

Recensioner Memira

Skriv recension »

  • recenserad av Valeri H. (2018-10-09) [ Anmäl recension ]

    Jag gjorde en FS lasik för över sex månader sedan och hela upplevelsen har varit en total mardröm.
    Under själva operationen lossnade inte min ena hornhinna, så läkaren fick stå och dra i den i flera minuter innan han slutligen lyckades rycka loss den. Detta resulterade i ett ärr på hornhinnan som nu, sex månader senare, fortfarande inte läkt. Känslan av hur någon sliter i hornhinnan för att få den att lossna är så fruktansvärd att det inte går att beskriva med ord.
    På det andra ögat la sig hornhinnan snett, så när bedövningen släppte efter cirka tjugo minuter fick jag en fruktansvärd skrärande smärta i ögat, och proceduren fick hastigt göras om och hornhinnan läggas rätt.
    Efter några timmar fick jag åka hem och när bedövningen släppt ytterligare infann sig en sådan djävulusisk smärta i båda ögonen, en smärta som jag bara kan likställa med benbrott. Jag satt bokstavligen och skrek rätt ut av smärta i flera timmar, och jag drömmer fortfarande mardrömmar om dessa första timmarna efter operationen. (Denna smärtupplevelse delar jag för övrigt med alla som gjort ögonlaser som jag samtalat med sedan dess).
    Nu, sex månader efter operationen, ser jag betydligt suddigare än vad jag gjorde tidigare med linser.
    Dessutom har operationen resulterat i att jag fått brytningsfel på ögonen, något jag inte hade innan. Enligt min optiker behöver jag nu glasögon både på nära och på långt håll, när jag tidigare endast såg dåligt på långt håll.
    Någon kompensation för misslyckat ingrepp får man inte, då man skriver på ett dokument som ger Memina ansvarsfrihet från alla upptänkliga komplikationer i och med operationen. Ögonlaser räknas dessutom inte som sjukvård, och heller inte som en konsumenttjänst, så det går inte att anmäla till någon myndighet. Denna information har jag fått från IVO och Konsumentverket när jag ringt och pratat med dem.
    Nu i efterhand kan jag önska att jag aldrig ens hört talas om ögonlaser, och skulle absolut inte rekommendera det till någon, såvida man inte är rädd om varken om plånbok eller syn.

    /Valeri H.

  • recenserad av Lillan L. (2017-12-18) [ Anmäl recension ]

    Jag förstår ju varför Memira skriver, att dom " inte uppmanar till att dela med sig av sina privata uppgifter på öppna forum" då det är många som är missnöjda har jag förstått. Där också jag själv som gjorde en sk RLE som har varit katastrof från början till slut. Det är flera år sedan nu och jag har bråkat med dom fram och tillbaka. Dom vill hemskt gärna skylla på att "hjärnan inte vant sej" vilket är rent skitsnack. Nu står jag här och får använda progressiva glasögon igen. Dessutom ser jag mycket sämre än innan och fick även glaskroppsavlossning på båda ögonen vilket kommer efter operationen och inte av ålder i detta fallet. Först nu fick jag pengar för glasögon som jag lade ut men håller fortfarande på att tjata på dom då jag tycker dom ska betala tillbaka åtminstonde halva operationskostnaden. Dom skiter i att svara på mail osv. Jäkligt dålig stil tycker jag. Händer inget snart tänker jag kontakta media om detta.

    /Lillan L.

  • recenserad av Memira Ö. (2015-10-29) [ Anmäl recension ]

    Till att börja med vill vi naturligtvis beklaga det som du varit med om och att du inte är enig i den bedömning som är gjord. Det finns ingenstans i den medicinska litteraturen beskrivet någon riskökning för patologiska förändringar i ögats bakre del (t.ex. näthinnan) kopplade till laseroperationer på hornhinnan. En ökad risk för näthinneavlossning finns dock hos alla riktigt närsynta personer (vilket jag inte av nedan kan uttyda om du var) oavsett om man genomgår en laseroperation eller inte.

    Memiras optiker lyder under Socialstyrelsens regelverk och följer tydliga riktlinjer vid sina undersökningar. Undersökningsverksamheten sker i dialog med Memiras ögonläkare. Du är alltid välkommen att kontakta oss igen för fortsatt uppföljning.

    /Memira Ö.

  • recenserad av Rosmarie L. (2015-10-19) [ Anmäl recension ]

    Memira har en trygghetsgaranti – den om något är felbedömd.

    För ett år sedan gjorde jag en LASIK-operation hos Memira i Göteborg. Operationen gick bra, och om jag hade besvär skulle jag kontakta min optiker. De har nämligen ett ”unikt trygghetsgaranti där de vill att du alltid ska känna dig trygg” och en ”kvalitetssäkring över alla processer”. Två månader senare fick jag besvär med vänster öga där fokuset var mörkt och diffust. Genom telefon förklarade jag mina symptom och fick tid till optikern. Hon undersökte ögat på utsidan och såg inga fel. Jag såg skarpt - så ”det skulle gå över”.

    Det gjorde det inte. Det blev värre och jag besökte optikern igen veckan efter. Hon tittade på utsidan av ögat och hittade inga fel. Julen kom och jag väntade på att ”det skulle gå över”. Det gjorde det inte. Det hade nu gått två månader. Jag bokade tid och samma optiker tittade på ögat igen, och skickade mig då till kirurgen på kontoret.

    DÅ tittade han bakom ögat. DÅ såg han att jag hade en kraftig näthinneavlossning. DÅ fick jag direkt skickas till Mölndals sjukhus för att opereras. DÄR förlorade jag gula fläcken och kan aldrig igen se bra med vänster öga.

    Varför tog optikern mig inte på allvar under dessa 2 månader? Varför undersökte hon (varför endast hon?) bara utsidan av ögat? Var är deras trygghetsgaranti och kvalitetssäkring som de så stolt presenterar? Om de hade titta bakom ögat först, som en del av en rutin, så hade näthinneavlossningen upptäckts mycket tidgare. Inte 2 månader för sent. Jag kunde blivit blind, och nu kommer jag aldrig att se bra med vänster öga.

    Jag fick hem papper där det stod ”om du inte delar vår bedömning”. Nej, jag delar inte er bedömning av att jag inte blev felbehandlad. Jag delar inte er bedömning av att det inte finns ett orsakssamband mellan optikerns felbedömning av mitt öga och mitt nu permanenta handikapp. Jag delar heller inte er bedömning av att behandlingen har lett ”till ett önskat eller förväntat resultat”. Ni har en trygghetsgaranti – den om något är felbedömd.

    /Rosmarie L.

  • recenserad av Therese, M. (2014-12-08) [ Anmäl recension ]

    Hej Jan,

    Vi beklagar att du är missnöjd med din upplevelse hos oss och att du känner att vår respons har varit låg. Det är inget vi stöter på ofta men vi tar till oss din kritik. På Memira informerar vi om de potentiella riskerna kring en ögonoperation i flera steg - på vår hemsida, i samband med undersökningen och vid operationen, där man som patient får ge sitt skriftliga medgivande. Här tar vi gärna emot feedback och förslag på hur vi kan förbättra oss i vår kommunikation. Vi arbetar även med uppföljningar där kunden har minst tre återbesök: det första dagen efter operationen, den andra 6 mån efter operationen och den tredje 1 år efter. Vi finns även tillgängliga via vårt kundcenter och på kliniken man opererades hos. Även här tar vi gärna emot feedback och förslag på hur vi kan bli bättre. Vi önskar att komma i kontakt med dig och vill gärna att du kontaktar oss, eftersom vi inte uppmanar till att dela med sig av sina privata uppgifter på öppna forum. På vår hemsida www.memira.se kan du kontakta kliniken du opererades hos eller ringa till oss på 020-61 62 00.

    /Therese, M.

  • recenserad av Jan S. (2014-11-28) [ Anmäl recension ]

    Tyvärr kan jag inte rekommendera Memira efter att de förstört mina ögon efter en LASEK operation. De genomför inte kompletta förundersökningar, informerar inte om de allvarligare biverkningar/fel som kan uppstå, kundtjänst hävdar att biverkningarna inte beror på operationen när andra mer seriösa ögonläkare hävdar detta och anser att Memira fuskar i sina förundersökningar. Testa att ha sprängande/pulserande smärtor i ögat i över ett år får ni se!
    Verkar inte finnas något intresse från Memira att ta sig i kraget och stå för det man gjort och göra det bästa som går, de vill helst inte ha återbesök av kunder med misslyckade operationer.

    /Jan S.




BILLIGASTE kontaktlinserna hittar du här!

Fråga vår optiker

Alltomlinser.se

Om oss | Kontakta oss | Tipsa en vän | Nyhetsbrev | Sitemap | Partners | Öppet köp | Press | RSS | Cookies | GDPR

Alltomlinser.se är en oberoende informationssida om kontaktlinser,
inte associerad med någon leverantör eller återförsäljare av linser.

Copyright © 2006-2019 Alltomlinser.se - All Rights Reserved.


Följ oss på FacebookFölj oss på Instagram