Alltomlinser.se - Kontaktlinser i Sverige Lensshopper.co.uk - Contact Lenses in the United Kingdom Kontaktlinsenguide.de - Kontaktlinsen in Deutschland Lensshopper.com - Contact Lenses in the United States Lentillesdecontactonline.fr - Lentilles de Contact en France Nettilinssit.fi - Piilolinssit Lentiacontattoonline.it - Lenti a Contatto in Italia Kontaktlinseronline.no - Kontaktlinser i Norge Lensshopper.nl - Contactlenzen

  start
  Synfel - Ergonomi - Förbättra din syn och ögonhälsa
Facebook Twitter InstagramGoogle+

Ergonomi - Förbättra din syn och ögonhälsa

Ergonomi är läran om interaktionen mellan människan och arbetsmiljön. Dess mål är att skapa arbetsredskap anpassade till människans kropp och hjärna.

Ökad användning av datorer har gjort ansträngda ögon till ett växande ergonomiskt problem. Bland symptomen finns trötta, brännande eller kliande ögon, suddig syn, huvudvärk, ont i nacken och ökad ljuskänslighet. Ögonen kan vara torra eller vattniga. Man kan också få svårare att skifta fokus, till exempel mellan datorskärmen och ett papper.

Eftersom anträngda ögon vanligtvis orsakas av miljöfaktorer är det ett ergonomsikt problem. Om du arbetar med en dator kan du blinka mindre än vanligt, vilket gör att ögonen torkar ut. Att skifta fokus mellan skärmen och ett föremål som är längre bort kan också vara ansträngande för ögonen. Andra riskfaktorer är för svagt eller för starkt ljus, bländande ljus, stress eller trötthet. Ett underliggande synfel eller en ögonsjukdom kan också vara en bidragande orsak och måste i så fall behandlas först.

Ansträngda ögon kan vara smärtsamt, men lyckligtvis finns det inga bevis för att det har några allvarliga långsiktiga konsekvenser. Det försvinner vanligtvis om du byter aktivitet eller miljö, använder rätt synhjälpmedel eller behandlar den underliggande orsaken. Förebyggande tekniker är ofta effektiva, annars kan du få hjälp från din optiker.

Arbetsmiljö

Att arbeta vid datorn under längre perioder kan vara ansträngade för såväl ögon som kropp. En dålig arbetsställning eller bara att du sitter stilla under en längre tid kan ge såväl ansträngda ögon som trötthet, huvudvärk, ryggont och smärta i nacken. Här är några saker du bör tänka på när du arbetar.

Din skärm

  • Se till att din skärm är placerad rätt. Den bör vara ungefär en armslängd, det vill säga 50 till 70 cm från dina ögon. Skärmens överkant bör vara i ögonhöjd. Använd stora typsnitt om det behövs. Om du använder bifokala glasögon kan du ha för vana att luta huvudet bakåt för att se genom nedre delen av skärmen. I så fall kan det vara bättre att placera skärmen längre ned.
  • Inga starka ljus bör reflekteras i din skärm. Om du stänger av skärmen kan du se om det finns några reflektioner.
  • Justera kontrast och ljusstyrka till nivåer som känns bra. Bokstäverna ska vara lätta att läsa. Om skärmen flimrar bör du ändra uppdateringsfrekvensen.
  • Håll skärmen ren. Damm kan minska konstrasten och ge reflektioner.
  • Placera tangentbordet framför skärmen. Om du har det i en vinkel eller på sidan kan du anstränga ögonen genom att du fokuserar på olika avstånd.
  • Av samma anledning bör du ha referensmaterial på en dokumenthållare på samma höjd och med samma vinkel som skärmen.

Din stol

  • Försäkra dig om att stolen är rätt justerad. Dina fötter ska vila platta på golvet eller på ett fotstöd.
  • Dina lår ska vara parallella mot golvet. Annars kan du få en för utsträckt eller hopträngd sittställning. Bristande benstöd kan ge en krökt rygg.
  • Dina underarmar ska också vara parallella mot golvet när du använder tangentbordet. Fingerspetsarna ska röra mellanraden.
  • För att undvika att spänna axlarna ska armarna vara avslappnade och nära kroppen.
  • Sitt inte för länge i samma ställning. Ta raster.

Förebygga ansträngda ögon

  • Ta pauser, om möjligt åtminstone fem minuter varje timme. Du kan arbeta med annat, ställa dig upp eller gå någonstans. Luta dig tillbaka och slut ögonen då och då.
  • Ta en paus ungefär var tionde minut och titta bort.
  • Blinka ofta för att ögonen inte ska bli torra. Vanligtvis blinkar vi ungefär tio gånger per minut.
  • Använd konstgjorda tårar om dina ögon är mycket torra.
  • Se till att luften omkring dig är fuktig, till exempel genom att ha växter.
  • Skvätt kallt vatten på dina slutna ögon och låt dem torka av sig själv.
  • När du läser bör du ha ljuskällan bakom dig så att ljuset faller direkt på sidan. Läser du vid ett skrivbord bör du ha ljuskällan framför dig. Var säker på att det är avskärmat så att inte ljuskällan lyser direkt in i dina ögon.
  • Använd svagt ljus när du kollar på TV. För mycket kontrast mellan TV:n och rummet runtomkring kan anstränga ögonen.
  • Använd välriktat ljus vid närarbete. Använd en starkare ljuskälla om du har behov av den, särskilt om du har ett underliggande ögonproblem.

Glasögon och kontaktlinser

Om du behöver glasögon eller kontaktlinser så är det viktigt att du använder rätt typ för att inte anstränga ögonen. De flesta glasögon och kontaktlinser är anpassade för att läsa text på papper och inte för arbete vid en dator. Om det är nödvändigt kan du använda speciellt anpassade glasögon, så kallade terminalglasögon. Om du använder kontaktlinser kan hårda linser fungera bättre än mjuka linser. Det finns dock moderna mjuka kontaktlinser som innehåller konstgjorda tårar, vilka hindrar ögonen från att torka ut. Exempel på sådana linser är: Dailies Aqua Comfort Plus, Dailies Total 1 och Biomedics 1 Day Extra.

Avslappningsövningar

Avslappning gör att musklerna slappnar av, vilket kan vara till nytta för att motverka huvudvärk och ansträngda ögon.

Sitt bekvämt i en stol och gnugga händerna så att de blir varm. Kupera handflatorna och placera dem över ögonen utan att trycka. Dina ögonbryn ska vila i handflatorna och fingrarna ska ligga på pannan. Undvik att täcka näsan och se till att inget ljus släpps in.

Ta sedan ett djupt andetag och håll andan ungefär fyra sekunder, andas sedan långsamt i 15 till 30 sekunder. Försök föreställa dig ett djupt mörker, ett lyckligt tillfälle eller något avlägset.

Du kan också försöka följande övning när du gör detta: Håll huvudet stilla och se så långt ned du kan, återvänd sedan till mitten. Gör samma sak till höger, uppåt och till vänster och upprepa tio gånger.

Ögonövningar

Ögonövningar kan göra att ögonen blir mindre anstränga och dessutom förebygga att synen försämras. Om du har ett synfel eller en ögonsjukdom bör du fråga din optiker innan du utför någon av dessa övningar.

  • Håll ett föremål, till exempel en penna, på en armslängds avstånd. Fokusera på föremålet och rör det sedan långsamt mot dig under minst fem sekunder tills det rör vid din näsa. Rör föremålet ut och in tio gånger, samtidigt som du fokuserar på det.
  • Du kan också röra ett föremål så långt ner du kan i ditt synfält. Vicka på föremålet om du är osäker. Gör samma sak i de andra riktningarna och fokusera bara när du rör det utåt. Upprepa tio gånger.
  • Rör ögonen upp och ner åtta gånger. Rör dem sedan från sida till sida, börja från vänster till höger, och gör det åtta gånger. Forcera inte rörelserna, det kan vara ansträngande för ögonen.
  • Slut ögonen hårt i tre till fem sekunder, håll dem öppna tre till fem sekunder och upprepa sju eller åtta gånger.
  • Slut ögonen och massera dem med cirkelrörelser en till två minuter. Tryck inte för hårt och se till att händerna är rena.
  • Tryck tre fingrar från varje hand på dina övre ögonlock en till två sekunder. Upprepa fem gånger.
  • Sitt avslappnad, rulla ögonen medurs och sedan moturs. Upprepa fem gånger och blinka mellan varje gång.
  • Sitt 15 centimeter från ett fönster. Sätt ett märke på glaset vid ögonhöjd, till exempel ett litet klistermärke, helst svart eller rött. Titta igenom märket och fokusera på något avlägset, fokusera sedan på märket efter 10 till 15 sekunder.
  • Titta på den motsatta väggen och låtsas att du skriver med dina ögon utan att röra på huvudet. Det kan först verka svårt och kräver viss övning. Ju större bokstäver du skriver desto större blir effekten.
  • Låtsas att du står framför en stor klocka och titta på mitten av klockan. Titta på vilken tid som helst utan att vrida på huvudet. Titta på mitten igen och titta sedan på en annan tid. Upprepa 12 gånger. Den här övningen kan du göra med slutna ögon.
  • Titta på ett föremål ungefär 50 meter bort under flera sekunder. Fokusera sedan på ett föremål 10 meter bort i samma riktning. Titta på första föremålet igen efter ett antal sekunder. Upprepa fem gånger.
  • Titta på ett avlägset föremål, så långt bort som möjligt, som har svag kontrast mot bakgrunden. Upprepa detta varje halvtimme under några minuter åt gången.

Referenser:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ergonomi

http://www.av.se/teman/ergonomi/index.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

http://www.av.se/dokument/afs/AFS1998_05.pdf (pdf-fil)

http://www.ergonomisallskapet.se/foreningsdok/Vad_ar_ergonomi.html

http://vision.zeiss.com/better-vision/sv_se/kunskap-om-seende/halsa-och-forebyggande/ge-dina-ogon-en-workout.html

http://www.prevent.se/sv/arbetsliv/arbetsliv-tipsar/2006/sa-anpassar-du-datorarbetsplatsen/



Prisjämför fler Focus Dailies linser här


Läs mer om tävlingen >
Fråga vår optiker
Annonser!



Partners!
Synskadades Riksförbund